Olen suomalaisranskalainen säveltäjä. Vietin lapsuuteni humanistivanhempieni kanssa sekä Pariisissa että Vantaalla. Nyt asun Pariisissa, jossa teen sävellyksen maisterintutkintoa Pariisin Konservatorioon.
Minulle jokainen sävellys on tutkimusmatka uuden kiinnostavan kysymyksen pariin. Säveltäminen on minulle eräänlaista tutkimustyötä, jossa lähdetään liikkeelle aina uudesta empiirisestä kokeesta, jonka tutkimustulokset ovat ainakin yhtä abstrakteja kuin filosofia tai runous. Löydän inspiraationlähteeni yhtä hyvin suomalaisesta nykyrunoudesta, filosofisista ja psykologisista käsitteistä (joita väännän mielelläni keskusteluissa), väreistä, musiikista (Beethovenista ja Wagnerista Saariahoon ja Alberto Posadasiin), sekä äänen eri ulottuvuuksista kuten soitinten äänenväriyhdistelmistä ja soittotekniikoista. Työni lähtökohtana ovat usein soittimen materiaalisuus, muusikkous ja ihmiskeho: pyrin ottamaan nämä kaikki huomioon säveltäessäni, mutta myös kokeilemaan, pystyvätkö ne ylittämään rajansa.
Tällä hetkellä olen erityisen kiinnostunut eri aistien ja musiikin välisestä suhteesta. Erityisesti mietin ihmislähtöisiä ja jopa orgaanisia asioita kuten ihmiskehon ääniä (hengitys, ihon ääni, sydämenlyönnit yms.) ja etsin tapoja käyttää niitä inspiraationlähteinä säveltämisessä. Sävellyksen maisterin kirjallisessa työssäni tutkin sitä, miten ihmisen kehollisuutta voi käyttää musiikin inspiraatiolähteenä. Olen kiinnostunut myös sitä, miten eri säveltäjät ovat lähestyneet tätä kysymystä tutkien sitä töissään abstraktisti, metaforisesti, teatraalisesti tai joskus konkreettisemmin, kun ilmiö esitetään lavalla (esim. Holligerin Cardiophoniessa kuullaan soittajan sydämen reaaliaikaiset sydämenlyönnit). Jos sinulla on sävellys, joka tutkii tuota etäisestikin, ota ihmeessä yhteyttä!
Sävellän kaikkein mieluiten akustisille kokoonpanoille. Minusta on ihanaa säveltää ihmisäänelle sekä instrumenttikokoonpanoille soolosta isoon sinfoniaorkesteriin. Olen äskettäin perehtynyt elektroniikkaan musiikin ulottuvuutena. Musiikkiani ovat soittaneet mm. Ensemble Intercontemporain, Ensemble Next, Uusinta Ensemble, Kaaos Ensemble, Quartetto Prometeo; musiikkiani on soitettu mm. festivaaleilla kuten UNM 2024, UML, Musica Nova ja Tampering. Toiveenani on säveltää ooppera sekä työskennellä tanssijoiden kanssa.
Sävellyksen maisterintutkintoani teen paraikaa sekä Sibelius-Akatemiaan, jossa opiskelen nukosta lähtien (2018) sekä Pariisin Konservatorioon (2023- ). Säveltämisen lisäksi suoritin pianon B-tutkintoni 2021 ja olen erikoistunut 1900- sekä 2000-lukujen sekä naissäveltäjien säveltämään Lied-musiikkiin.
Kolme teosta:
Noirs 2024, (9–11’)
huilu, oboe, klarinetti, fagotti, käyrätorvi, trumpetti, pasuuna, lyömäsoittimet, harppu, piano, viulu, alttoviulu, sello
kantaesityspäivä: 23.01.2025
kantaesittäjät: Ensemble Intercontemporain ja Ensemble Next, kapellimestarina Kyrian Friedenberg
paikka: Pariisi, Ranska
Jos en voi… hhh 2023, korjattu versio 2024, (7–8’)
sopraano ja piano
sanat: Eeva-Maaria Halonen, 2023
YouTube-julkaisupäivä: 27.11.2024
YouTube-kantaesittäjät: Elsa Tapani ja Sophia Chambon
ab.surdus 2024, (10’), jousikvartetto
kantaesityspäivä: 10.04.2024
kantaesittäjät: Aimar Tobalina, Léna Marie-Puig, Martta Kunnola, Swann Leclère
tilaisuus: Sibelius-Akatemian kamarimusiikkiviikko
paikka: Helsinki, Suomi
Kuva: Juliette Ménard