Kompositio
Kompositio on Suomen Säveltäjät ry:n jäsenlehti, joka ilmestyy painettuna ja verkkoversiona.
Kompositio on kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n jäsen.
Päätoimittaja
Lasse Lehtonen
lasse.a.lehtonen(at)helsinki.fi
Aiempia päätoimittajia ovat olleet mm. Aarne Toivonen, Ville Komppa, Kare Eskola, Juha Torvinen ja Merja Hottinen.
Toimitussihteeri
Hanna Isolammi
hanna.isolammi(at)gmail.com
Ulkoasu
Vuosittainen ilmestymisaikataulu
- kesäkuu (nro 1)
- joulukuu (nro 2)
2024
KOMPOSITIO 1/2024 (6/2024)
- Lasse Lehtonen: Kapulan vaihto
- Hanna Isolammi: Tampere Biennale tarjosi moninaisuutta lähestyttävästi
- Maija Hynninen: Residenssityöskentely – inspiraatiota uudesta ympäristöstä
- Mikko Heiniö: Kollegojen kesken
- Milla Tiainen ja Katve-Kaisa Kontturi: Taidetyötä yötä myöten – tutkimusnäkymiä taiteilijoiden työn ja elannon moninaisuuteen
2023
KOMPOSITIO 2/2023 (12/2023)
- Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Teoston kulttuurisäätiö
- Hanna Isolammi: Rikkaampi kuva säveltämisen historiasta
- Aulis Sallinen: Kollegojen kesken
- Jari Eskola: Kohti parempaa käytettävyyttä – miten valmistaa nuotit esittäjäystävällisesti?
KOMPOSITIO 1/2023 (6/2023)
- Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Ylen tulevaisuus on myös taidemusiikin asia
- Hanna Isolammi: Musica nova Helsinki 2023. Kestävämpiä käytäntöjä sävellystilauksiin ja esityksiin
- Guadalupe López-Íñiguez, Heidi Westerlund & Mieko Kanno: Composing as a passionate playground for (almost) everything?
- Kare Eskola: Mitä haluat kertoa? Tarinallisuus säveltäjän viestinnässä
- Patrik Stenström: Yhteinen sävel. Säveltäjän ja muusikon yhteistyö
- Mikko Heiniö: Kotona ja ulkopuolella
2022
KOMPOSITIO 2/2022 (12/2022)
- Pääkirjoitus. Antti Auvinen: ”Miten menee?” on tärkeä kysymys
- Sini Mononen: Käsitteitä, tunteita ja käytäntöä. Mediataiteessa musiikki on tapa tutkia maailmaa
- Lauri Supponen: Nykymusiikin esittäminen nyky-Suomessa. Tilastoja Suomen Säveltäjien ja Suomen Sinfoniaorkesterien selvityksestä
- Auli Särkiö-Pitkänen: Säveltämisen alkuopetus luo musiikin tulevaisuutta
- Jari Kallio: Kuinka säveltäjä tulee löydetyksi – festivaalijohtajan näkökulma
- Kimmo Hakola: Ohjeita apurahahakuun
KOMPOSITIO 1/2022 (6/2022)
- Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Vuorovaikutuksella kohti tulevaa
- Kare Eskola: Mielen maisemien mielekkyys? Tampere Biennalen teema oli yleisesti ytimessä
- Reetta Näätänen: Inspiroitumista vai appropriaatiota. Monikulttuurisen säveltämisen haasteet
- Kalevi Aho: Kolme kysymystä 73 säveltäjälle
2021
KOMPOSITIO 2/2021 (12/2021)
- Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Hyvinvointia, toimintaedellytyksiä, yhteisöllisyyttä
- Merja Hottinen: ”Yhdessä olemme vahvempia”. Pohjoismainen säveltäjäyhteistyö luo verkostoja ja uusia visioita
- Nuppu Koivisto-Kaasik: Tasa-arvotyötä laajalla rintamalla. HUOM-yhteistyöhanke nostaa esiin unohdettuja historiallisia säveltäjiä ja teoksia
- Kare Eskola: Alueiden erityisyys korostuu maakuntalehtien nykymusiikkijournalismissa
KOMPOSITIO 1/2021 (5/2021)
- Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Tukea tulevaisuudelle
- Anu Ahola: Monta polkua säveltäjäksi. Sävellyspedagogiset hankkeet tulevaisuuta rakentamassa
- Lasse Lehtonen: Japan Finland Contemporary Music Society. Silta suomalaisen ja japanilaisen nykymusiikin välillä
- Aki Yli-Salomäki: Pohdintoja nykymusiikin marginaalissta asemasta
- Kare Eskola: Porttia vartioimassa. Rahaa kahdella tapaa [taiteen rahoituksesta]
2020
KOMPOSITIO 2/2020 (12/2020)
- Hanna Isolammi: Anu Komsi sai Madetoja-palkinnon
- Merja Hottinen: Säveltäjien juhlaa ja arkea [Suomen Säveltäjien juhlavuodesta]
- Kare Eskola: Taidemusiikkistriimit – Digiloikka läsnäolon ja oikeutuksen haasteisiin
- Inkeri Jaakkola: Silkkirummussa kieli ja musiikki kietoutuvat yhteen
- Auli Särkiö-Pitkänen: Porttia vartioimassa – Liiketoimintaa ja kulttuurityötä
KOMPOSITIO 1/2020 (6/2020)
- Kimmo Korhonen: Suomen Säveltäjät ry 75 vuotta
- Poikkeusolot keväällä 2020. Hanna Isolammi: Tampere Biennale 2.0
- Poikkeusolot keväällä 2020. Juhani Nuorvala: Sävellysopetus koronan aikaan
- Poikkeusolot keväällä 2020. Hanna Kosonen: Perhostakin pienempi pysäyttäjä
- Auli Särkiö-Pitkänen: Säveltäminen tarvitsee puutarhurointia (Sinfonia Lahden Taimitarha-hankkeesta)
- Mikko Ojanen: Säveltäjän teknologiasuhde ja historiallinen sähkösoitintutkimus
2019
KOMPOSITIO 2/2019 (12/2019)
- Kare Eskola: Edunvalvoja sydämestään (Annu Mikkosen haastattelu)
- Kaj Ahlsved: Musik och makt. Kammarmusikfestivalen tar pulsen på samhället (Kammarmusikfestivalen Rusk)
- Nuppu Koivisto ja Susanna Välimäki: 1800-luvun perintö suomalaisessa säveltaiteessa
- Samuli Tiikkaja: Einojuhani Rautavaaran harmoniakäytännöt: Mustaa ja valkoista, tritonus-suhteita ja symmetrioita
KOMPOSITIO 1/2019 (6/2019)
- Kare Eskola: Yhdenvertaisesti säveltäen. Parempaa sävellysopetusta tasa-arvotutkimuksen kautta
- Jaani Länsiö: Klasari2080 – nykymusiikkia kaupunkihipstereille
- Kimmo Korhonen: Armas Järnefelt 150 vuotta. Säveltäjä-kapellimestari nykyaikaa ennakoimassa
2018
KOMPOSITIO 2/2018 (12/2018)
- Nordic Music Days 2018
- Jarkko Hartikainen: nkoda mullistaa nuottien jakelun?
- Jukka Ruohomäki: 206 kilometriä nauhaa – datajälkeä selvittämässä
- Matei Gheorghiu: Enriching a brand
KOMPOSITIO 1/2018 (6/2018)
- Riikka Talvitie & Ville Komppa: Tampere Biennale – vapautta annetuissa raameissa
- Lotta Emanuelsson: Säveltäjäkoulutus Taideyliopistossa
- Sanna Ahvenjärvi & Tapio Lappalainen: Sävellysopetus Jokilaaksojen musiikkiopistoissa
- Ville Komppa: Viittausverkostojen rakentaja
2017
KOMPOSITIO 2/2017 (12/2017)
- Matilda Seppälä: NYKY Ensemble – visionäärien estradi
- Anu Ahola: Ilmaisun voimaa ja luomisen iloa – Ääneni äärelle innostaa sekä oppilaita että opettajia [Suomen Säveltäjien vuoden 2017 kärkihankkeesta]
- Markku Klami: Säveltäjäksi kasvaminen on elämän mittainen matka
- Markku Klami: Young people composing -seminaari Pohjoismaisilla musiikkipäivillä Lontoossa
- Jarkko Hartikainen: Tunnelmia Pohjoismaisilta musiikkipäiviltä Lontoosta
- Anne Teikari: Säveltäjien yhteisöllisyys ja romanttisen säveltäjäkuvan purkutalkoot
- [Yhdistyksen uudet jäsenet] Tuomas Kettunen ja Ilkka Hammo
- Ville Komppa: Sibeliuksen seuraajien vahvaa satoa saadaan korjata vielä pitkään [Sibeliuksen seuraajat -hankkeesta]; artikkelin verkkoversio
KOMPOSITIO 1/2017 (6/2017)
- Liisamaija Hautsalo: Ihmiskauppaa, kunnallispolitiikkaa ja arkisia askareita. Suomessa sävelletään oopperaa monimuotoisesti ja ennennäkemättömän paljon
- Jarkko Hartikainen: Sibeliuksen seuraajat huipentuu 14 kantaesitykseen [Sibeliuksen seuraajat -hankkeen kantaesityssävellysten esittely]
- Petri Nykänen: Leonid Bashmakov. Säveltäjämodernisti ortodoksisen kirkon palvelijana
- Lotta Wennäkoski: Jovanka Trbojevic 1963–2017
- Kolumni. Maija Hynninen: Kiintiönainen vai erikoislahjakkuus?
- [Yhdistyksen uudet jäsenet] Rene Ertomaa, Roope Mäenpää, Jonne Valtonen ja Roger Wanamo
- Erikoisartikkeli (vain verkossa): Juhani Vesikkala: About Vocal Notation
2016
KOMPOSITIO 2/2016 (12/2016)
- Jarkko Hartikainen: Säveltäjien ja orkestereiden yhteistyö soi ympäri Suomen [Sibeliuksen seuraajat -hankkeen esittely]
- Jimmy Träskelin: Composing out loud. Dokumenttisarja kurkistaa säveltämisen kulissien taakse
- Andrew Mellor: Säveltäjien Suomi: lahjakkuutta, käsityötaitoa ja rankkaa työtä
- Osmo Tapio Räihälä: Paljon tuhkaa, vähän laavaa [Pohjoismaiset musiikkipäivät Reykjavikissa]
- Martti Kivistö: Tekijänoikeus omaisuutena
- [Yhdistyksen uusi jäsen] Joel Järventausta
KOMPOSITIO 1/2016 (6/2016)