Kompositio-lehti

Kompositio

Kompositio on Suomen Säveltäjät ry:n jäsenlehti, joka ilmestyy painettuna ja verkkoversiona. Kompositio on kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n jäsen.

Jos haluat tilata Komposition, ole yhteydessä Suomen Säveltäjien toimistoon: saveltajat(at)composers.fi

Päätoimittaja

Lasse Lehtonen
lasse.a.lehtonen(at)helsinki.fi

Aiempia päätoimittajia ovat olleet mm. Aarne Toivonen, Ville Komppa, Kare Eskola, Juha Torvinen ja Merja Hottinen.

Toimitussihteeri

Hanna Isolammi
hanna.isolammi(at)gmail.com

Ulkoasu

Farm / Antti Kangassalo

Vuosittainen ilmestymisaikataulu

  • kesäkuu (nro 1)
  • joulukuu (nro 2)

KOMPOSITIO 1/2025 (6/2025)

  • Pääkirjoitus. Osmo Tapio Räihälä: Vientiponnistelua
  • Anu Ahola: Kollektiivista kuuntelemista opettelemassa – vaikutelmia Musica nova Helsinki -festivaalilta
  • Kalevi AhoKollegojen kesken
  • Pessi LevantoMiten mediamusiikkia tehdään?
  • Kimmo Korhonen: Säveltäjät tutkijoina – tohtorintutkinto ammattitaidon syventäjänä

KOMPOSITIO 2/2024 (12/2024)

KOMPOSITIO 1/2024 (6/2024)

  • Lasse Lehtonen: Kapulan vaihto
  • Hanna Isolammi: Tampere Biennale tarjosi moninaisuutta lähestyttävästi
  • Maija Hynninen: Residenssityöskentely – inspiraatiota uudesta ympäristöstä
  • Mikko Heiniö: Kollegojen kesken
  • Milla Tiainen ja Katve-Kaisa Kontturi: Taidetyötä yötä myöten – tutkimusnäkymiä taiteilijoiden työn ja elannon moninaisuuteen

KOMPOSITIO 2/2023 (12/2023)

  • Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Teoston kulttuurisäätiö
  • Hanna Isolammi: Rikkaampi kuva säveltämisen historiasta
  • Aulis Sallinen: Kollegojen kesken
  • Jari Eskola: Kohti parempaa käytettävyyttä – miten valmistaa nuotit esittäjäystävällisesti?

KOMPOSITIO 1/2023 (6/2023)

  • Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Ylen tulevaisuus on myös taidemusiikin asia
  • Hanna Isolammi: Musica nova Helsinki 2023. Kestävämpiä käytäntöjä sävellystilauksiin ja esityksiin
  • Guadalupe López-Íñiguez, Heidi Westerlund & Mieko Kanno: Composing as a passionate playground for (almost) everything?
  • Kare Eskola: Mitä haluat kertoa? Tarinallisuus säveltäjän viestinnässä
  • Patrik Stenström: Yhteinen sävel. Säveltäjän ja muusikon yhteistyö
  • Mikko Heiniö: Kotona ja ulkopuolella

KOMPOSITIO 2/2022 (12/2022)

KOMPOSITIO 1/2022 (6/2022)

  • Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Vuorovaikutuksella kohti tulevaa
  • Kare Eskola: Mielen maisemien mielekkyys? Tampere Biennalen teema oli yleisesti ytimessä
  • Reetta Näätänen: Inspiroitumista vai appropriaatiota. Monikulttuurisen säveltämisen haasteet
  • Kalevi Aho: Kolme kysymystä 73 säveltäjälle

KOMPOSITIO 2/2021 (12/2021)

  • Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Hyvinvointia, toimintaedellytyksiä, yhteisöllisyyttä
  • Merja Hottinen: ”Yhdessä olemme vahvempia”. Pohjoismainen säveltäjäyhteistyö luo verkostoja ja uusia visioita
  • Nuppu Koivisto-Kaasik: Tasa-arvotyötä laajalla rintamalla. HUOM-yhteistyöhanke nostaa esiin unohdettuja historiallisia säveltäjiä ja teoksia
  • Kare Eskola: Alueiden erityisyys korostuu maakuntalehtien nykymusiikkijournalismissa

KOMPOSITIO 1/2021 (5/2021)

  • Pääkirjoitus. Antti Auvinen: Tukea tulevaisuudelle
  • Anu Ahola: Monta polkua säveltäjäksi. Sävellyspedagogiset hankkeet tulevaisuuta rakentamassa
  • Lasse Lehtonen: Japan Finland Contemporary Music Society. Silta suomalaisen ja japanilaisen nykymusiikin välillä
  • Aki Yli-Salomäki: Pohdintoja nykymusiikin marginaalissta asemasta
  • Kare Eskola: Porttia vartioimassa. Rahaa kahdella tapaa [taiteen rahoituksesta]

KOMPOSITIO 2/2020 (12/2020)

  • Hanna Isolammi: Anu Komsi sai Madetoja-palkinnon
  • Merja Hottinen: Säveltäjien juhlaa ja arkea [Suomen Säveltäjien juhlavuodesta]
  • Kare Eskola: Taidemusiikkistriimit – Digiloikka läsnäolon ja oikeutuksen haasteisiin
  • Inkeri Jaakkola: Silkkirummussa kieli ja musiikki kietoutuvat yhteen
  • Auli Särkiö-Pitkänen: Porttia vartioimassa – Liiketoimintaa ja kulttuurityötä

KOMPOSITIO 1/2020 (6/2020)

  • Kimmo Korhonen: Suomen Säveltäjät ry 75 vuotta
  • Poikkeusolot keväällä 2020. Hanna Isolammi: Tampere Biennale 2.0
  • Poikkeusolot keväällä 2020. Juhani Nuorvala: Sävellysopetus koronan aikaan
  • Poikkeusolot keväällä 2020. Hanna Kosonen: Perhostakin pienempi pysäyttäjä
  • Auli Särkiö-Pitkänen: Säveltäminen tarvitsee puutarhurointia (Sinfonia Lahden Taimitarha-hankkeesta)
  • Mikko Ojanen: Säveltäjän teknologiasuhde ja historiallinen sähkösoitintutkimus

KOMPOSITIO 2/2019 (12/2019)

  • Kare Eskola: Edunvalvoja sydämestään (Annu Mikkosen haastattelu)
  • Kaj Ahlsved: Musik och makt. Kammarmusikfestivalen tar pulsen på samhället (Kammarmusikfestivalen Rusk)
  • Nuppu Koivisto ja Susanna Välimäki: 1800-luvun perintö suomalaisessa säveltaiteessa
  • Samuli Tiikkaja: Einojuhani Rautavaaran harmoniakäytännöt: Mustaa ja valkoista, tritonus-suhteita ja symmetrioita

KOMPOSITIO 1/2019 (6/2019)

  • Kare Eskola: Yhdenvertaisesti säveltäen. Parempaa sävellysopetusta tasa-arvotutkimuksen kautta
  • Jaani Länsiö: Klasari2080 – nykymusiikkia kaupunkihipstereille
  • Kimmo Korhonen: Armas Järnefelt 150 vuotta. Säveltäjä-kapellimestari nykyaikaa ennakoimassa

KOMPOSITIO 2/2018 (12/2018)

  • Nordic Music Days 2018
  • Jarkko Hartikainen: nkoda mullistaa nuottien jakelun?
  • Jukka Ruohomäki: 206 kilometriä nauhaa – datajälkeä selvittämässä
  • Matei Gheorghiu: Enriching a brand

KOMPOSITIO 1/2018 (6/2018)

  • Riikka Talvitie & Ville Komppa: Tampere Biennale – vapautta annetuissa raameissa
  • Lotta Emanuelsson: Säveltäjäkoulutus Taideyliopistossa
  • Sanna Ahvenjärvi & Tapio Lappalainen: Sävellysopetus Jokilaaksojen musiikkiopistoissa
  • Ville Komppa: Viittausverkostojen rakentaja

KOMPOSITIO 2/2017 (12/2017)

  • Matilda Seppälä: NYKY Ensemble – visionäärien estradi
  • Anu Ahola: Ilmaisun voimaa ja luomisen iloa – Ääneni äärelle innostaa sekä oppilaita että opettajia [Suomen Säveltäjien vuoden 2017 kärkihankkeesta]
  • Markku Klami: Säveltäjäksi kasvaminen on elämän mittainen matka
  • Markku Klami: Young people composing -seminaari Pohjoismaisilla musiikkipäivillä Lontoossa
  • Jarkko Hartikainen: Tunnelmia Pohjoismaisilta musiikkipäiviltä Lontoosta
  • Anne Teikari: Säveltäjien yhteisöllisyys ja romanttisen säveltäjäkuvan purkutalkoot
  • [Yhdistyksen uudet jäsenet] Tuomas Kettunen ja Ilkka Hammo
  • Ville Komppa: Sibeliuksen seuraajien vahvaa satoa saadaan korjata vielä pitkään [Sibeliuksen seuraajat -hankkeesta]; artikkelin verkkoversio

KOMPOSITIO 1/2017 (6/2017)

  • Liisamaija Hautsalo: Ihmiskauppaa, kunnallispolitiikkaa ja arkisia askareita. Suomessa sävelletään oopperaa monimuotoisesti ja ennennäkemättömän paljon
  • Jarkko Hartikainen: Sibeliuksen seuraajat huipentuu 14 kantaesitykseen [Sibeliuksen seuraajat -hankkeen kantaesityssävellysten esittely]
  • Petri Nykänen: Leonid Bashmakov. Säveltäjämodernisti ortodoksisen kirkon palvelijana
  • Lotta Wennäkoski: Jovanka Trbojevic 1963–2017
  • Kolumni. Maija Hynninen: Kiintiönainen vai erikoislahjakkuus?
  • [Yhdistyksen uudet jäsenet] Rene Ertomaa, Roope Mäenpää, Jonne Valtonen ja Roger Wanamo
  • Erikoisartikkeli (vain verkossa): Juhani Vesikkala: About Vocal Notation

KOMPOSITIO 2/2016 (12/2016)

  • Jarkko Hartikainen: Säveltäjien ja orkestereiden yhteistyö soi ympäri Suomen [Sibeliuksen seuraajat -hankkeen esittely]
  • Jimmy Träskelin: Composing out loud. Dokumenttisarja kurkistaa säveltämisen kulissien taakse
  • Andrew Mellor: Säveltäjien Suomi: lahjakkuutta, käsityötaitoa ja rankkaa työtä
  • Osmo Tapio Räihälä: Paljon tuhkaa, vähän laavaa [Pohjoismaiset musiikkipäivät Reykjavikissa]
  • Martti Kivistö: Tekijänoikeus omaisuutena
  • [Yhdistyksen uusi jäsen] Joel Järventausta