Suomen Säveltäjät ry on muiden luovan alan järjestöjen ja tekijöiden lailla pöyristynyt valtiovarainministeriön neljän miljoonan euron leikkausehdotuksesta yksityisen kopioinnin hyvitykseen. Yhdistys vaatii hyvitysmaksun tason säilyttämistä. ”Koronarajoitusten vuoksi kärsineellä taide- ja kulttuurialalla leikkaus olisi kohtuuton niin yksilötasolla kuin rakenteellisestikin”, toiminnanjohtaja Vappu Verronen sanoo.
Yksityisen kopioinnin hyvitys on lain takaama korvaus luovan työn tekijöille siitä, että kuka tahansa saa vapaasti kopioida heidän teoksiaan omaan käyttöönsä. Korvauksia jaetaan muun muassa Musiikin edistämissäätiö MES:in tukina.
”Yksi Suomen suurimmista voimavaroista on se, että meillä on koko maan kattava elävä ja kehittyvä kulttuurikenttä”, sanoo säveltäjä, MES:in julkaisutoimikunnan jäsen Sebastian Fagerlund. ”Valtiovarainministeriön esittämän leikkauksen kerrannaisvaikutukset ulottuisivat laajalle yksityisten taiteilijoiden toimeentulosta maakunnalliseen konserttitoimintaan. Musiikin kohdalla kyse on oikeasti isosta rahasta, jolla saadaan paljon aikaan.”
Fagerlund kertoo seuranneensa keskustelua leikkaussuunnitelmista huolestuneena. ”Kulttuuriala tarvitsisi nyt ennen kaikkea näkymiä eteenpäin, ja tässä esimerkiksi MES:in markkinointi- ja vientituki, julkaisutuki sekä elävän musiikin tuki ovat oleellisia. Varsinkin taidemusiikin alan toiminta on pitkäjänteistä ja vaatii kauaskatseista suunnittelua. Suunniteltu leikkaus kaventaisi näkymiä entisestään.”
Valtiovarainministeriö ehdottaa yksityisen kopioinnin hyvitykseen yli kolmanneksen leikkausta. Hyvitys on vuodesta 2015 lähtien maksettu budjettivaroista, ja sen oli tarkoitus pysyä saman suuruisena kunnes koko järjestelmä saadaan uudistettua. Korona viivästytti kuitenkin vuosille 2020–2021 suunniteltua uudistusta.
Puskista tullut leikkausehdotus on erityisen epäreilu, koska se osoittaa ymmärryksen – tai arvostuksen –puutetta luovan työn tulonmuodostuksesta sekä vahingoista, joita koronarajoitukset ovat jo aiheuttaneet alalle. Eduskunnan etenemissuunnitelman vastaista ehdotusta käsitellään hallituksen budjettiriihessä 7.–8.9.
Hyvitys ylläpitää monipuolisuutta musiikkialalla
Yksityisen kopioinnin hyvityksen määrä on ollut 11 miljoonaa ja musiikkialan osuus siitä 4,5 miljoonaa euroa. Tästä vajaa puolet on jaettu tekijänoikeusjärjestöjen (Teosto, Gramex) ja loput MES:in tukien kautta säveltäjille ja muille musiikkialan ammattilaisille. MES:in kohdalla leikkaus toteutuessaan tarkoittaisi sitä, että tukien määrä vähenisi noin 40 prosentilla. Kyse on keskeisestä rahoituskanavasta ja merkittävästä tukisummasta.
Sebastian Fagerlund kertoo, että kaikille tukimuodoille on valtava tarve. ”MES jakaa vuosittain noin 1 700 erilaista tukea, ja näillä mahdollistetaan esimerkiksi 500–600 elävän musiikin tapahtumaa vuosittain. Jos leikkaus toteutuu, se merkitsisi käytännössä noin 600 tuen jäämistä pois. Tämä on suoraan pois jo valmiiksi pienituloisilta taiteilijoilta, ja lisäksi alueellinen vaikutus olisi todella suuri: jopa 200 tukea jäisi maakunnallisilta musiikkitapahtumilta pois.”
Fagerlundin mukaan MES:in tuilla mahdollistetaan esimerkiksi kansainvälistymistä, suomalaisen musiikin julkaisemista painettuina nuotteina, konserttikiertueita ja sävellyskonsertteja sekä muuta musiikin vapaan kentän toimintaa. ”MES:in tuet muodostavat selkärangan monien projektien toteuttamiselle. Jos leikkaus toteutuu, pienimuotoista toimintaa ei ehkä pystytä järjestämään. Se köyhdyttäisi musiikkielämäämme varsinkin maakunnissa.”
Suomi on tunnettu ja arvostettu musiikkimaa. Monimuotoinen ja ketterä koko maan kattava musiikkialan verkosto on pohja, jolta muusikoilla, kapellimestareilla ja säveltäjillä on mahdollisuus nousta kansainväliseen menestykseen. ”Olisi vastuutonta leikata tuista, jotka pitävät tätä pohjaa vakaana”, Vappu Verronen toteaa.
Lue alan järjestöjen kannanottoja aiheesta:
Lauri Kaira (Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY blogi): Tahtooko hallitus lyödä lyötyä?
Gramex: Hallitus käsittelee budjettiriihessä kulttuurin yllätysleikkausta
Suomen Musiikintekijät: Yksityisen kopioinnin hyvityksen leikkaaminen on suoraan pois kotimaisen musiikin ja kulttuurin tulevaisuudelta
Teksti: Hanna Isolammi
Pääkuva: Sebastian Fagerlund (c) Simon van Boxtel