Muisto lapsuudestani: olin juuri aloittanut sellonsoiton ja soittelin kotonamme eräänlaisessa välihuoneessa ensimmäistä lyhyttä ”Näppäilyrämpyttely”-sävellystäni. Tästä välihuoneesta oli pääsy olohuoneeseen, keittiöön, makuuhuoneeseen, saunatiloihin, vaatekomeroon, kodinhoitohuoneeseen, eteiseen sekä rappusia pitkin yläkertaan.
Kuinka ollakaan tämä sinänsä pieni yksityiskohta kuvastaa hyvin tämän päivän taiteellista työtäni: olen kiinnostunut niin klassisesta sellonsoitosta, säveltämisestä, metallimusiikista, poikkitaiteellisuudesta, elektronisista vempaimista, Maxilla pätsäämisestä kuin teatterimuusikkona toimimisesta. Lähestyn näitä omasta taiteellisesta ”välitilastani”, joka nivoo eri puoleni yhteen. Joissain projekteissa keskityn enemmän tiettyyn puoleen, toisissa pääsen yhdistelemään näitä puolia. Olen aina kokenut, että erilaiset ilmaisumuodot tukevat toisiaan ja antavat uusia näkökulmia musiikin luomiseen ja tulkintaan.
Kolme teosta
Mardus/The Banshee (2020), sellolle, Telecaster-sähkökitaralle, Eargasmatronille, ennalta äänitetylle lausujalle ja live-elektroniikalle
Mit inniger Empfindung (2018), viululle, sellolle, pianolle, lyömäsoittimille, sähköbassolle, gayageumille, taidemaalarille ja live-elektroniikalle
Hammer Musik (2012, rev. 2019), sellokvartetille
Kuva: Venla Kaasinen