Jo lapsuudenkodissani soi musiikki, kun vanhemmat sisarukseni harjoittelivat viulun, huilun, trumpetin, klarinetin tai fagotin soittoa. Oma musiikkiharrastukseni alkoi viisivuotiaana pianolla, ja seitsenvuotiaana aloitin musiikkiopistossa pääaineenani sello.
Samana vuonna kirjoitin juuri ilmestyneen Amadeus-elokuvan innoittamana ensimmäiset pari tahtia trillejä ja juoksutuksia nuottipaperille. Silloin haaveilin ensi kertaa säveltäjäksi tulemisesta. Menin kuitenkin ensin opiskelemaan laulua ja kuoronjohtoa ja vasta myöhemmin aloin opiskella sävellystä Hampurin Musiikkikorkeakoulussa, josta valmistuin sävellyksen maisteriksi.
Sävellystyöhöni ovat vaikuttaneet muun muassa Heiner Rulandin ajatukset musiikin fenomenologiasta ja mikrotonaliikasta, György Ligeti, jonka henki vielä vahvasti leijuu Hampurin Musiikkikorkeakoulun yllä (Ligeti oli myös sävellysopettajani Manfred Stahnken opettaja), ja toisaalta venäläiset säveltäjät, erityisesti Sofia Gubaidulina, jonka henkiseen musiikkikäsitykseen tunnen sukulaisuutta.
Pitkän ulkomailla asumisen jälkeen (Ruotsin Järna, Hampuri, Pietari) olen taas rantautunut Suomeen ja odotan innolla ensimmäisiä Suomen kantaesityksiäni.
Kolme teosta
Akasha (2015)
suurelle ensemblelle
Kantaesitys: Hampurin Musiikkikorkeakoulu, Saksa 30.10.2015
Opiskelijaensemble, joht. Matti Pakkanen
Parlando (2016)
alttosaksofonille
Kantaesitys: Sage Gateshead, Iso-Britannia 27.1.2017
Asya Fateyeva, alttosaksofoni
马头娘 Mǎ Tóu Niáng (2017)
guzhengille, erhulle ja ensemblelle
Kantaesitys: Shanghai Symphony Hall, Kiina 22.11.2017
Xiaoying Yu, guzheng; Yifan Tang, erhu, Shanghai Symphony Orchestran soittajia, joht. Jiemin Zhang
Kuva: Maria Kiseleva