Ensimmäinen sävellykseni on vuodelta 1990, jolloin olin kuuden vanha. Laulussa lauletaan: ”Nalle maistaa hinajaa / se on hänen lempiruokaa / kyllä hänelle mustikatkin käy / mutta hinaja on ihanaa!”. Tuolloin, muskarissa leikkiessäni, mustia palleroita paperille raapustaessani, en olisi arvannut, että olen jonain päivänä ammattisäveltäjä.
Musiikillinen polkuni on kulkenut Seinäjoelta, Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistosta, Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen, Sibelius-Akatemian Kuopion kirkkomusiikin kautta TAMKin sävellysopintoihin. Parhaillaan olen Harjun seurakunnan kanttori ja opiskelen laulupedagogiikkaa TAMKissa. Säveltäjäminäni muotoutumiseen ovat vaikuttaneet opettajani Pekka Kostiainen, Adam Vilagi, Jouni Kaipainen ja Paavo Korpijaakko, jonka johdolla opiskelin suurimman osan säveltäjän ammattiopinnoistani.
Toivon, että säveltäjän työni vie minut mahdollisimman monipuolisesti musiikin maailmaan, ja saan oppia lisää musiikista. Erityisesti ihmisääni kaikissa sen muodoissaan kiehtoo minua.
Kolme teosta
Maria (2020) 70′
kolmenäytöksinen oratorio viidelle solistille, sekakuorolle, orkesterille ja uruille
kantaesitys 26.3.2022
Ensimmäinen päiväkirja (2018) 24′
laulusarja tenorille ja pianolle
kantaesitys 9.11.2018: Heikki Hattunen ja Collin Hansen
Toccata Agbadja (2019) 9’
sooloteos uruille
kantaesitys Tampering-festivaalilla 22.8.2019: Esa Toivola
Inspiraation lähteitä
Janoan useasti hiljaisuutta. Hiljaisuudessa lataudun ja luovuuteni alkaa kukkia. Uskon, että musiikki asuu hiljaisuudessa.
Ihailen tapaa, jolla lapset katsovat maailmaa – he näkevät sen sellaisena kuin se on. Siitä voi oppia joka päivä jotain uutta ja se vahvistaa lasta sisälläni. Musiikki on parhaimmillaan kuin lasten leikkiä.
Maailman kauneuden ihaileminen ruokkii luovuuttani. Haluan piirtää musiikkiini kaiken sen kauniin, minkä näen ja koen.
Kuva: Ville-Veikko Heinonen