Uusi jäsen: Ján Števuliak
Olen säveltäjä, urkuri ja monialainen taiteilija. Olen syntynyt Slovakiassa ja suorittanut sävellyksen kandidaatin tutkinnon Trinity Laban Konservatoriossa Lontoossa, sekä maisterin tutkinnon Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Olen asunut Helsingissä yli kolme vuotta.
Taiteellisessa tutkimuksessani keskityn muun muassa kontrasteihin ja niiden välitiloissa esiintyviin ilmiöihin, yhteisöllisyyteen sekä identiteettien ristiriitoihin. Suhteessani musiikkiin pidän mieleni avoimena jatkuvan oppimisen mahdollisuuksille. Uskon, että identiteettini ihmisenä ja taiteilijana muuttuu jatkuvasti ja on alttiina vaikutuksille.
Olen aktiivinen myös teatteri-, performanssi- ja tanssipiireissä yhteistyökumppanina. Usein esiinnyn performanssitaiteilijana, ja esityksissäni yhdistelen akustisia instrumentteja, elektroniikkaa, kenttänauhoituksia ja liikettä. Kun vierailen kotona Slovakiassa, esiinnyn kirkossa urkurina. Etsin muita tapoja sisällyttää urkurin identiteettini tulevaan esitystoimintaani. Vapaa improvisointi uruilla on vaikuttanut voimakkaasti viimeisimpiin teoksiini.
Olen viimeksi tehnyt yhteistyötä muun muassa Ensemble Modernin ja Avanti! -orkesterin sekä työpajassa Helsingin kaupunginorkesterin kanssa. Teatterikorkeakoulun ja Sibelius-Akatemian opiskelijoiden yhteistyönä olemme vuonna 2025 luoneet oopperademoa, joka perustuu Suomussalmen raakkutuhon tapahtumiin.
Kolme teosta
everything but nothing repeats (2025)
viululle, alttoviululle, käyrätorvelle ja kontrabassolle
ke. Ensemble Modern, joht. Elias Jurgschat, LAC Lugano, Sveitsi, 13.7.2025
we choose (2023)
kamariorkesterille
ke. Avanti!, joht. Jukka Rantamäki, Helsingin Musiikkitalo, 12.12.2023
An Overblown Piece (2021)
kävelevälle muusikolle ja elektroniikalle
esittänyt itse, Tunes From Home -ohjelma, 2021
Kuva: Valentin Schaff