Music Business -koulutusohjelma tuo uudenlaista kaupallista osaamista kotimaiseen musiikkiteollisuuteen digitalisaation ja kuluttajakäyttäytymisen murroksessa. Englanninkielinen maisteriohjelma käynnistyy Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa syksyllä 2025 Teoston kulttuurisäätiön tuella.
Suomalaisessa musiikkiteollisuudessa tuote on perinteisesti ollut kunnossa musiikin tekemisen tasosta tuotantoon. Musiikin kotimainen markkina on kuitenkin rajallinen, ja alan kasvu voi tulla vain kansainvälisestä liiketoiminnasta. Kaupallistamisen, viennin ja markkinoinnin osaamista vahvistava koulutus tähtää kasvun rakentamiseen.
”Kyky navigoida musiikkialan kansainvälisessä kehityksessä niin tuotannon, jakelun, oikeuksien kuin yleisösuhteiden muutoksissa on tärkeämpi kuin koskaan. Tämä osaaminen on avainasemassa, jotta alamme voi kasvaa ja kehittyä globaalisti”, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian dekaani Emilie Gardberg sanoo.
Taiteen maisterin tutkintoon johtava kaksivuotinen koulutusohjelma valmistaa asiantuntija- ja johtamistehtäviin sekä kotimaisilla että erittäin kilpailuilla, globaaleilla markkinoilla. Se täydentää Taideyliopiston nykyistä opetustarjontaa rakentamalla syvällistä ymmärrystä sekä luovista että liiketoiminnallisista prosesseista musiikin alalla.
Koulutus antaa muusikoille, musiikin luoville tekijöille ja heitä edustaville ammattilaisille kaupalliset valmiudet toimia esimerkiksi agentuureissa ja manageritoimistossa, levy-yhtiöissä ja kustantajilla, musiikin markkinoinnissa, viennissä, oikeuksien hallinnassa ja tapahtumien tuotannossa – sekä alan moninaisissa verkostoissa.
Koulutusohjelman tukena Teoston kulttuurisäätiö
Koulutus on syntynyt suomalaisen musiikkialan toiveesta. Se toteutetaan yhteistyössä musiikkiviennin asiantuntijaorganisaatio Music Finlandin, alan johtaviin yliopistoihin kuuluvan norjalaisen Universitetet i Agderin sekä arvostettujen yhdysvaltalaisten instituutioiden kanssa.
Maisteriohjelman tukijana toimii Teoston kulttuurisäätiö, joka on myöntänyt koulutukselle 100 000 euron rahoituksen. Vuonna 2024 toimintansa aloittaneen säätiön tehtävä on edistää kotimaista luovaa säveltaidetta ja sen toimintaedellytyksiä, tavoitteenaan musiikin arvon merkittävä kasvu.
”Music Business -ohjelma on täysin uudenlainen avaus, joka tukee Teoston kulttuurisäätiön strategiaa erinomaisesti. Sen avulla voimme vahvistaa kotimaisen musiikin rakenteita, liiketoiminnallista osaamista ja luomme laadukkaalle kotimaiselle säveltaiteelle entistä parempia esillepääsyn mahdollisuuksia”, sanoo Teoston kulttuurisäätiön hallituksen puheenjohtaja Anna Baijars.
”Music Finlandilla on vahvat globaalit verkostot ja syvällinen osaaminen musiikkibisneksen lainalaisuuksista. Innostamalla ja kouluttamalla voimme kasvattaa uusia kansainvälisesti suuntautuneita ammattilaisia suomalaisen musiikkiteollisuuden palvelukseen”, Music Finlandin toiminnanjohtaja Mikko Manninen sanoo.
Yhteistyötahojen muodostama ohjausryhmä toimii uuden koulutusohjelman kehittämisen, laaduntarkkailun ja aktiivisten yhteiskuntasuhteiden tukijana.
”Tällä hienolla kokoonpanolla koulutus ammentaa paitsi Suomen rikkaasta taiteellisesta perinnöstä myös globaalien musiikkimarkkinoiden käytännön osaamisesta ja parhaista käytännöistä. Yhteistyöllä varmistetaan tiivis työelämäyhteys ja laaja asiantuntemus, mikä lisää ohjelman kansainvälistä merkitystä ja vetovoimaa”, Gardberg sanoo.
Ensimmäinen laatuaan
Musiikin liiketoiminnan maisteriohjelma on Suomessa ensimmäinen laatuaan. EU-maissa vastaavia ohjelmia on esimerkiksi Norjassa, Saksassa ja Espanjassa. Suurinta alan koulutustarjonta on Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.
”Uusi maisteriohjelmamme on hieno esimerkki siitä, kuinka musiikkikoulutus vaikuttaa yhteiskunnassa ja kehittää alaa kunnianhimoisesti. Samalla se vahvistaa yliopistomme profiilia musiikkiteollisuuden globaalilla kartalla”, Emilie Gardberg summaa.