5.10.2024
Sakari Raappana: Sabo viululle, klarinetille ja pianolle
Oulun kaupungintalon juhlasali
Sakari Raappana: Sabo viululle, klarinetille ja pianolle
15′
Mikko Sorri, viulu
Mikko Raasakka, klarinetti
Laura Röntynen, piano
5.10.2024 klo 19 Oulun kaupungintalon juhlasali, Oulu, Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalin 20-vuotisjuhlakonsertti
Sabo viululle, klarinetille ja pianolle (2024) oli luonnosteluvaiheessa ensimmäisen kerran jo vuoden 2015 loppupuolella. Harmoniapohjan suunnittelu ja varsinainen sävellysprosessi tapahtuivat vuosina 2019–2023. Kappaleen työnimenä oli aiemmin ’Sabotage Sonata’, mutta lyhyempi ja ytimekkäämpi muoto vei voiton, ja sabotaasi on itse asiassa vain pieni osa teoksen sävelmaailmaa. Teoksen sointumaailma nojaa pariin harmoniseen malliin, joissa on myös vaihtoehtoja melodian kuljetukseen. Harmoniassa on vivahteita myöhäisromantiikasta, ekspressionismista sekä jazz-harmoniasta.
Sabo koostuu neljästä erityyppisestä osasta, jotka soitetaan attacca eli tauotta yhtäjaksoisesti. Ensimmäinen osa The Ribbons (Nauhat) alkaa pianon johdannolla, johon viulu ja klarinetti liittyvät mukaan. Melodiat muodostavat nauhamaisia, pitkiä linjoja. Toinen osa The Sabotage sisältää viulun ja klarinetin efektejä. Pianoa soitetaan soittimen sisältä lyömäsoitinten tapaan kapuloilla eli malleteilla. Kolmannessa osassa Semi-Bartók esiintyy erilaisia tahtilajeja Bela Bartókin hengessä. Tekstuurissa esiintyy eräänlaista superkontrapunktia, jossa eri soittimien stemmat kulkevat ristiin rastiin, kuitenkin tarkan harmonisen suunnitelman rajoissa. Neljäs ja viimeinen osa The Accelerando Lullaby (Kiihtyvä kehtolaulu) alkaa nimensä mukaisesti kuin kehtolaulu, mutta päättyy lopun kaaokseen. Teoksen päätöksessä viulisti ja klarinetisti pudottavat superpalloilla täytetyt kangaskassit pianoon, jonka kaikupedaali on avoinna.