Loppusyksystä 2017 Tampereen ammattikorkeakoulu päätti, että seuraavassa yhteishaussa säveltäjän suuntautumispolkuun ei enää oteta uusia opiskelijoita. Mitä Tampereelle kuuluu nyt?
Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) korkeakouluneuvoston päätöksessä syksyllä 2017 huolestutti erityisesti se, että esittävän säveltaiteen ja sävellyksen opintopolkujen lakkautuspäätös uhkasi vähentää merkittävästi musiikillista monialaisuutta, joka oli ollut TAMKin koulutuksen vahvuus.
Vuonna 2018 uudistuneissa opetussuunnitelmissa esittävä säveltaide yhdistyi osaksi instrumenttipedagogi-koulutusta, ja säveltäjäopinnot integroituvat musiikinteoriapedagogien koulutukseen. Tutkinnonuudistus tehtiin pikavauhtia alkuvuodesta 2018 ja ensimmäiset uusimuotoiset opiskelijat aloittivat jo samana syksynä.
Ehtikö tutkinnonuudistus tavoittaa hakijat?
– Uusimuotoinen haku herätti suunnilleen samanlaisen kiinnostuksen kuin aiemmatkin. Hakijoita on ollut 50–60 vuodessa ja kuten ennenkin sisään otetaan 2–3 opiskelijaa, kertoo TAMKin sävellyksen lehtori Hannu Pohjannoro.
– Tällä hetkellä talossa on 11–12 sävellyksen opiskelijaa, joista osa opiskelee uuden ja osa vanhan tutkinnon mukaisesti. Vuonna 2018 aloittaneet ovat ensimmäinen uutta tutkintoa tekevä vuosikerta.
– Uusi tutkinto on linjassa koko musiikkipedagogin opetussuunnitelman remontin kanssa, joka tehtiin 2018, muistuttaa Pohjannoro.
– Säveltäjäntutkinto on työmäärältään suuri ja työläs. Uuteen tutkintoon kuuluvat myös pedagogiset opinnot (60 opintopistettä) eli teorianopettajan koulutus. Sävellystunteja uusimuotoisen tutkinnon opiskelijoilla on sama määrä kuin aiemmassakin säveltäjäkoulutuksessa. Sen sijaan muun muassa teoria, soitinnus ja kontrapunkti mennään aiempaa hiukan pienemmillä laajuuksilla, koska koko tutkinnon laajuus pysyi samana (240 op) ja pedagogiopinnot sovitettiin säveltäjän tutkintoon mukaan.
Koulutuksen hakijaprofiili on pysynyt samana
Pohjannoron mukaan koulutuksen hakijaprofiili ei ole muuttunut tutkintouudistuksen jälkeen. Pedagogiksi kouluttautuvat säveltäjät eivät siis poikkea taiteelliseen tutkintoon tähtäävistä.
– Mitään sellaista suuntaa ei ole tällä hetkellä havaittavissa. Sen ehkä aika näyttää – jos näyttää. Hakijaprofiiliin voivat tosin vaikuttaa myös yleisemmät trendit kuten kiinnostus kulttuurialoja kohtaan.
Uudistusta tehtäessä ammattikorkeakoulun johto vakuutti, että tasosta ei tingitä. Vaikka kaikki opiskelijat valmistuvat pedagogeiksi, sävellysopintojen määrän ja tason luvattiin pysyvän lähes samana. Onko tämä toteutunut?
– Henkilökohtaisen opetuksen määrässä on vain pieniä säätöjä siihen, mitä 2010-luvun alussa oli. Viikottaisten henkilökohtaisten sävellystuntien määrä on sama kuin ennenkin. Myös sisäänottokriteerit ovat säilyneet olennaisesti samoina.
– Säveltäjäkoulutuksessa on edelleen sama opettaja kuin ennen uudistusta, huomauttaa Pohjannoro.
– Opetuksen taso on pysynyt ennallaan, jollei opettaja ole löystynyt viime vuosina.
Myös metodit ja lähestymistavat ovat Pohjannoron mukaan säilyneet ennallaan.
– Pedagogitutkinto ja -suuntautuneisuus ei ole muuttanut sävellyksen opetusta leimallisesti, vaan pikemminkin tuntuu siltä, että samantapaiset intressit ihmisillä on tulla opiskelemaan sävellystä kuin aiemminkin. Samoja asioita opiskellaan kuin ennenkin.
Mitä hyvää tutkinnonuudistus on tuonut?
– Tutkinnonuudistus on toiminut vasta 2 vuotta eli kukaan ei ole vielä käynyt läpi uusimuotoista tutkintoa. Visio on, että sävellystaitojen lisäksi tutkinnon suorittaneella on myös pätevyys teorianopettajan työhön. Ajankäytöllisesti se on raskasta, mutta se on kuitenkin järkevää.
– Käytännössähän moni säveltäjä toimii jonkinlaisissa opetustehtävissä ennemmin tai myöhemmin. On kiinnostavaa, että samankin koulutuksen käyneet voivat päätyä hyvin erityyppisiin tehtäviin myöhemmässä työssään.
Onko omassa työssäsi sävellysopintojen luotsaajana tapahtunut muutoksia uudistuksen jälkeen?
– Ydintoiminto eli se, mitä luokassa tapahtuu opiskelijoiden kanssa, ei ole muuttunut, ja siitä haluan toistaiseksi pitää kiinni. Sävellyskoulutus on – niin kuin soitonopiskelukin – enemmänkin taitojen ja ajattelun kehittämistä, jossa nimenomaan se säännöllinen ja toivottavasti rakentavan kriittinen kontakti opettajaan tai opettajiin vie asiaa eteenpäin. Ihminenhän ei millään alalla opi asioita kauniin lineaarisesti, vaan oppiminen etenee aina hyppäyksittäin.
Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat monialaisen Tampereen korkeakouluyhteisön. Miten sävellyksen opetus tällä hetkellä näkyy uuden yliopiston profiilissa?
– Koalition tarkoitus olisi antaa kehykset kehittää yhteistyötä käytännön tasolla. Kaikesta etä- ja digimaailmasta huolimatta paljon on edelleen kiinni siitä, kuinka paljon ehtii tavata ihmisiä ja löytää yhteisiä kiinnostuksenkohteita.
– Myös organisoidumpia yhteistyömuotoja on kehitetty. Virallis-hallinnollisella tavalla niin sanottua ristiinopiskelua on helpotettu. Se on tosin meillä toistaiseksi näkynyt lähinnä ryhmäopetuksen puolella. Ei meille kovin helposti pääse vaikkapa soittotunneille, vaan täytyy antaa samat näytöt kuin varsinaistenkin opiskelijoiden.
– Nämä spesiaalijutut ovat kaikkien alojen yleisongelma: pohjatiedot ja -taidot tulisi olla kunnossa ennen opintojaksoille osallistumista. Monialaiset projektityyppiset asiat lienevät se suunta, jossa erilaiset erikoisosaamiset pääsisivät parhaiten oikeuksiinsa.
Vahva yhteishenki on säilynyt
Tampereen säveltäjäopiskelijoiden kesken on aina vallinnut vahva yhteishenki. Sama jatkuu edelleen eikä taiteilijaorientoituneista ja pedagogiksi tähtäävistä ole syntynyt yliopistoon kahden kerroksen väkeä.
– Sävellyksenopiskelijoiden kesken vallitsee voimakas kollegiaalisuus, jonka yksi ilmentymä on vuonna 2013 perustettu nykymusiikkiyhdistys Tampering ry. Yhdistys toimii edelleen aktiivisesti ja järjestää joka toinen vuosi Tampering-festivaalin.
– Säveltäjäkoulutus on toiminut meillä pitkään ja meiltä valmistuneita on jo noin viidentoista vuoden ajalta. Osa tutkinnon tämänhetkisistä tuntiopettajista on käynyt TAMKin säveltäjäkoulutuksen, joten jatkuvuus ilmenee silläkin tavalla.
Teksti ja kuva: Kikka Holmberg
Katso myös
Sävellyskoulutus Tampereella lakkautetaan (Suomen Säveltäjät 13.11.2017)