”Enemmän esityksiä eläville” nousi keskeiseksi iskulauseeksi, kun vuonna 2021 sorvasimme hallituksen kanssa Suomen Säveltäjät ry:n lähivuosien tavoitteita. Piti siis saada tietoa lähtötilanteesta: mikä on tämän päivän säveltäjien asema esimerkiksi sinfoniaorkesterien ohjelmistoissa? Yhteistyössä Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n kanssa ryhdyimme tilastoimaan elävien säveltäjien sekä muiden korkeintaan 30 vuotta vanhojen teosten osuutta ohjelmistoissa. Luvut on kerätty erillisellä kyselyllä orkestereilta.
Ensimmäiset nykymusiikin osuudesta kertovat luvut vuodesta 2021 julkistettiin vuonna 2022, mutta numerot eivät kertoneet kovin paljoa taidemusiikin tilanteesta. Mukana olivat kaikki Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n jäsenorkestereiden konsertit, eli myös viihdekonsertit, lastenmusiikki ja esimerkiksi laitoksissa järjestettävät tilaisuudet. Tuolloin nykymusiikin osuudeksi tuli 27 %.
Vuoden 2022 lukuja olemme tarkastelleet uudella tavalla, jotta pääsemme lähemmäksi taidemusiikin tilastoja. Tarkastelemme nyt vain sinfonia- ja kamarimusiikkikonsertteja, sekä lisäksi mukana ovat oopperat, messut ja oratoriot. Tarkastelun kohteena on noin puolet kaikista konserteista ja teoksia yhteensä 3 159 kpl. Konserttikategorioiden määrittelyssä saattaa olla vielä pientä hiomista, mutta tarkoituksena on jatkaa tilastointia tältä pohjalta. Kyseessä on siis ensimmäinen luku, jota vasten voimme verrata tulevia vuosia.
Nykymusiikin osuus vuonna 2022 sinfonia- ja kamarimusiikkikonserteissa oli 19 %. Vanhempaa repertuaaria oli 81 %, kotimaista nykymusiikkia 10 % ja ulkomaista nykymusiikkia 9 %. Kotimaisten säveltäjien asema nykymusiikin sisällä ei siis ole ihan heikko, mutta kokonaisuutena näkisin mainiota potentiaalia nykymusiikin määrän kasvattamiseksi tulevaisuudessa. Keskimäärin orkesterit esittivät 11 kotimaista nykyteosta vuonna 2022. Kärkeen asettuivat pääkaupungin Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri, mutta myös Oulu Sinfonia sekä Seinäjoen kaupunginorkesteri pääsivät yli 20 kotimaisen nykyteoksen rajan.
Huomionarvoista on, että laskennassa on käytetty teosten määriä. Oikeampi tapa olisi ottaa huomioon teosten kestot, mutta tällaista dataa ei vielä ole ollut mahdollista kerätä ja käsitellä. Oletuksemme on, että nykymusiikin osuus laskisi edelleen, ehkä huomattavastikin, mikäli kesto otettaisiin huomioon. Muissa pohjoismaissa on ollut viitteitä, että myös naisten osuus nykymusiikin sisällä saattaisi olla alhaisempi, mikäli kestot otetaan huomioon. Nyt naisten osuus nykymusiikkiteoksissa oli 27 %, johon Kaija Saariahon juhlavuosi on tuonut oman vaikutuksensa.
Kantaesitysten määrä oli linjassa totutun tason kanssa, eli 99 kotimaista ja 11 ulkomaista kantaesitystä kaikissa Suosion jäsenorkestereissa yhteensä, viihdekonsertit mukaan luettuna. Naisten osuus kantaesityksistä oli 14 %.
Olen iloinen, että yhteistyössä Suosion kanssa olemme saaneet pohjaluvut asetettua tulevien vuosien seurannan perustaksi, ja jatkamme työtä elävien säveltäjien aseman vahvistamiseksi.
Vappu Verronen, toiminnanjohtaja
Kuva: Julius Töyrylä