En osaa päättää, kuvaillako polkuani säveltäjäksi pitkäksi ja kiemuraiseksi vai kaikenlaisen poukkoilun huomioon ottaen loppujen lopuksi suhteellisen sujuvaksi. En haaveillut siitä nuorena, ja opiskelinkin aluksi valtiotieteitä Ruotsissa. Innostuin konsertti- ja nykymusiikista toden teolla vasta Tampereella ja Tukholmassa suorittamieni sävellysopintojen kuluessa. Yksi säveltäjyyden hienoja puolia on mielestäni se, kuinka monipuolisesti ammatissa hyödynnetään erilaisia taitoja kirjoittamisesta yleissivistykseen ja visuaaliseen ilmaisuun.
Säveltämiselleni on ominaista kompaktius: rajaan vaistomaisesti materiaalin niukaksi jo ennen nuottien kirjoittamista. Yritänkin tällä hetkellä sallia ideoiden myös rönsyillä. Musiikissa minulle on yleisesti tärkeää tietty – ainakin ajoittainen – ilmaisun suoruus, joka voi tarkoittaa vaikkapa yksinkertaista melodiaa tai iskevää rytmikkyyttä.
Työskentelen sekä akustisen että elektronisen musiikin keinoin. Soitan selloa, ja sello on usein työkalunani elektronisten äänimaailmojen luomisessa. Olen mielelläni mukana monitaiteisissa hankkeissa, joissa pääsen inspiroitumaan muiden työstä ja osallistumaan kokonaisuuksien suunnitteluun. Tykkään myös sovittamisesta, vaikka olen tehnyt sitä vähemmän: työpöydälläni on esimerkiksi jousisovitusten tekeminen erään suomalaisen rap-artistin albumille.
Huomaan tuntevani epämukavuutta väkinäisiä hierarkioita kohdatessani, olivat ne esimerkiksi säveltäjän ja muusikoiden, eri musiikinlajien tai laajemmin ihmisten tai ihmisen ja ympäristön välillä. Työskentelyssäni yritän hälventää niitä.
Kolme teosta:
Life Forms (2019) – musiikki (fixed media) tanssiteokseen, merkittävin esitys Ung Nordisk Musik -festivaali, Oslo 2023
A Circular World (2024) tutkijalle ja neljälle soittajalle (teksti: Natasja Börjeson), Östersjöfestivalenin Science Lab -projektiin, ke. Ruotsin radion sinfoniaorkesterin muusikot, Berwaldhallen, Tukholma, Ruotsi 29.8.2024
Traces – based on songs by John Dowland (2025) seitsemälle soittajalle, ke. Musica novan Polkuja-konsertti, Rikhardinkadun kirjasto, Helsinki 10.2.2025
Kuva: Sami Mikkonen