Suomen Säveltäjät

Composers.fi

  • Tietoa meistä
    • Jäsenet
    • Näin haet jäseneksi
    • Hallitus, toimisto ja henkilökunta
    • JUHLAT – SÄVELTÄJÄT 80
    • Kunta- ja aluevaalitavoitteet
    • EU-vaalitavoitteet
    • Hallitusohjelmatavoitteet
    • Pedagogiset hankkeet
    • Eettiset toimintaohjeet
    • Lausunnot
    • Kyselyt ja selvitykset
    • Nimikkorahastot
    • Yhdistyksen tunnukset
  • Säveltäjälle
    • Apurahat
    • Ilmoita kantaesityksesi
    • Sopimusmalleja
    • Sävellystilauksen tueksi
    • Residenssit
    • Säveltäjäkodit
    • Toimeentulo-opas
  • Uutisia
    • Uutisia
    • Artikkeleita
    • Kompositio-lehti
  • Kalenteri
    • Kantaesitykset
    • Kilpailut
    • Konsertit
    • Mestarikurssit
    • Teoshaut
    • Residenssihaut
  • SV
  • EN

19.6.2025

Suomen Säveltäjien uusi jäsen: Pia Siirala

Tutustuminen koillisen Siperian alkuperäiskansojen musiikkiin on ollut koko musiikillisen ajatteluni käännekohta. Se ei ole ainoastaan vaikuttanut kuulemiseeni vaan myös kyseenalaistanut ymmärrystäni musiikista. Muutos ajattelussani alkoi kenttämatkoilla koilliseen Siperiaan vuosina 2004–2019, jolloin tutustuin Sahalinissa, Kamtšatkassa ja Tšukotkassa asuvien paleosiperialaisten alkuperäiskansojen lauluperinteeseen, musiikkiin, jollaista en koskaan aikaisemmin ollut kuullut, mutta joka outoudestaan huolimatta lumosi minut. Mielenkiintoni herätti erityisesti tšuktšien henkilölaulu, joka kuuluu arktisten alkuperäiskansojen kulttuuriperinteeseen. Siinä musiikki ei ole vain ihmisen aikaansaama tuotos vaan osa hänen identiteettiään. Tämä arkaainen lauluperinne on toiminut sävellystyöni inspiraation lähteenä ja avannut uusia kuulokulmia siihen, mitä musiikki on.

Getting to know the music of the indigenous people of north-eastern Siberia has been a turning point in my perception of music. It has not only influenced my hearing but has also made me question my understanding of what music is. The change in my thought process began with the fieldtrips that I carried out in north-eastern Siberia, specifically between 2004–2019, when I became acquainted with the musical traditions of Paleo-Siberian indigenous people in Sakhalin, Kamchatka and Chukotka. Never before had I encountered music like this, yet despite its strangeness it enchanted me. My interest was particularly awakened by the Chukchi Personal Song, which belongs to the cultural traditions of the indigenous people of the Arctic. Music is not just an outcome of human activity but is part of their identity. This ancient singing tradition has been the inspiration for my work as a composer and opened new aspects of hearing, which reveal what music is.

Homepage/kotisivu

Kolme teosta:

Polar Voices (2022) jousiorkesterille
ke. Ensemble XXI, kapellimestari Lygia O’Riordan, Modellarium-sali, Prishtina, Kosovo 1.12.2022

Ääni vastaa ääneen (2018) viululle , harmonikalle, kolmille uruille ja kenttä-äänityksille
ke. Pia Siirala, viulu, Naiara De La Puente, harmonikka, Sonja Tissari, Sirkku Rintamäki ja Kasperi Korhonen, urut, Organo-Sali, Musiikkitalo, Helsinki 10.11.2018

Ulitan kävely (2009) sooloviululle
ke. 10.3.2010 UK Pia Siirala, Wesley Hall,  Harrogate, Englanti 10.3.2010

Kuva: Andrei Shapran

  • Tuoreimmat uutiset
    • Uutisia
    • Artikkeleita
  • Kompositio-lehti

Facebook Instagram

  • Tietoa meistä
    • Jäsenet
    • Näin haet jäseneksi
    • Hallitus, toimisto ja henkilökunta
    • JUHLAT – SÄVELTÄJÄT 80
    • Kunta- ja aluevaalitavoitteet
    • EU-vaalitavoitteet
    • Hallitusohjelmatavoitteet
    • Pedagogiset hankkeet
    • Eettiset toimintaohjeet
    • Lausunnot
    • Kyselyt ja selvitykset
    • Nimikkorahastot
    • Yhdistyksen tunnukset
  • Säveltäjälle
    • Apurahat
    • Ilmoita kantaesityksesi
    • Sopimusmalleja
    • Sävellystilauksen tueksi
    • Residenssit
    • Säveltäjäkodit
    • Toimeentulo-opas
  • Uutisia
    • Uutisia
    • Artikkeleita
    • Kompositio-lehti
  • Kalenteri
    • Kantaesitykset
    • Kilpailut
    • Konsertit
    • Mestarikurssit
    • Teoshaut
    • Residenssihaut
  • SV
  • EN
X