Maija Hynnisen esikoisalbumi Dawn Breaks ilmestyy perjantaina 11.10.2019. Jarkko Hartikainen jututtaa kollegaansa tämän uudesta levystä.
JH: Levysi teoksista kaksi on äänitetty nyt jo puretuissa YLEn studioissa, yksi Musiikkitalossa ja yksi nykyisessä asuinkaupungissasi Berkeleyssä. Levyn julkaisee yhdysvaltalaisen PARMA-levy-yhtiön nykymusiikkimerkki Ravello Records, jota Naxos levittää ympäri maailmaa. Miten musiikkisi päätyi kyseisen julkaisijan katalogiin?
MH: Levy-yhtiö otti minuun yhteyttä loppuvuodesta 2017 elektroakustisen soololevyn merkeissä. Yhden kappaleen tiesin ilman muuta tulevan levylle – winnowing vuodelta 2010 pianolle ja elektroniikalle Jaana Kärkkäisen tulkitsemana. Olen itse työstänyt alusta loppuun levyllä kuultavat teokset …sicut aurora procedit ja Freedom from Fear.
Prosessi oli aikaa vievä senkin takia, että ensin piti tietysti löytää sopivat nauhoituspäivät ja -paikat. Levyn teko eteni vähitellen sykäyksittäin kotikoneella ja eri studioissa materiaaleja editoidessa ja miksatessa. Kun katson prosessia näin jälkikäteen, huomasin tekeväni taiteellisia ratkaisuja vielä miksausvaiheessa. Minusta oli hyvä olla itse päättämässä myös näistä asioista.
JH: Miten ja mitkä teokset levylle valittiin?
MH: Tätä pohdittiin pitkään. Levy-yhtiö toivoi joitakin tiettyjä teoksia, vaikka lopulta valinta oli minun.
Levy saa nimensä viulu-elektroniikkateoksesta …sicut aurora procedit (2015; niin kuin päivä koitttaa). Tämä Mirka Malmille sävelletty teos kulkee hetket aamuhämäristä auringonnousuun ikään kuin muistumana. Hildegard von Bingenin antifoni O frondens virga teoksen alkupuolella kietoutuu yhteen viulustemman kanssa.
Sen sanoma on täynnä toivoa, ja teos onkin omistettu teoksen sävellysajankohtana vakavasti sairastuneelle tyttärelleni Aunelle. Huoli ja toivo hänen terveydentilansa parantumisesta oli noina vuosina vahvasti osa elämääni. Ajattelen levyä monessa mielessä uuden päivän koittona enkä sen takia halunnut mukaan muita tuon ajan teoksia, joita säveltäessäni oma elämäni oli täynnä surua.
En ollut äärettömän taitava elektroniikan käyttäjä kymmenisen vuotta sitten. Silti tuolta ajalta on joukko itselleni tärkeitä elektroakustisiateoksia. winnowingin lisäksi Orlando-fragmenteista oli tehty kantanauha YLEn studiolla, ja olin itse tyytyväinen siihen. Minusta oli hauskaa heittää mukaan levylle teos, jonka tekstit ovat suomeksi. Ainakin erottuisin joukosta! Toivon, että laulusarja avautuu musiikin tasolla, vaikka tekstin merkitys jäisikin pimentoon. Henriikka Tavin runoista kun ei ole olemassa englanninkielisiä käännöksiä.
Freedom from Fear vuodelta 2017 edustaa juuri tämänhetkistä sävellystyyliäni ja tapaani käyttää elektroniikkaa. Teoksen myötä rupesin myös kokeilemaan tee-se-itse-elektroniikkaa rakentamalla valokaiuttimet. Huomasin saavani paljon ideoita sävellystyöhöni tuon rakennusprosessin aikana. Teokseen on kirjoitettu sisälle rakenteen ja merkityksen tasoille poliittinen sanoma, joka tuntuu vuoden 2019 vinkkelistä hiukan arveluttavalta. Törmäsin vuoden 2016 loppupuolella Aung San Suu Kyin haastatteluihin. Yksi hänen ajatuksistaanoli “in any country, if people are determined to create a certain path, they will be able to do it – sooner or later”. Näillä sanoilla on pelottava jälkikaiku, kun tietää mitä Myanmarissa tapahtui vuonna 2018.
JH: Oliko vaikeaa sovittaa eri aikoina ja eri äänitysolosuhteissa taltioituja teoksia kuulokuvaltaan koherentiksi albumiksi? Mitä vinkkejä antaisit kollegoillesi, jotka haaveilevat levyn julkaisuttamista omista, jo äänitetyistä teoksistaan?
MH: Minusta kaikkien teosten ei pidäkään kuulostaa siltä, että ne olisi nauhoitettu samassa tilassa. Jokainen elektroakustinen teos vaatii oman tilan tuntunsa. Tila on osa niiden sävellystä. Levyn teossa varmaankin parasta on ensin nauhoittaa ja editoida teokset hyvin. Editoidessa otin pois hälyjä ja kohinoita. Kaiku on kuin suola: voit lisätä, mutta et ottaa pois. Sitten ripaus EQ:ta ja kompressointia. Tein ison työn toivomani stereokuvan luomiseksi, sillä kaikki levyllä olevat teokset ovat alun perin monikanavaisia.
Koherentin kuulokuvan luominen on aika tavanomainen osa masterointia. Levy-yhtiö teki oman versionsa, mutta en ollut tyytyväinen vaan tein omat ehdotukseni.
JH: Entä levyn julkaisualustat? Levyn saa toki kuultavaksi CD-levyn tilaamalla tai kertamaksuisen digitaalisen version lataamalla. Tuleeko se myös suoratoistopalveluihin? Oliko tämä ratkaisu levy-yhtiön vai pystyitkö vaikuttamaan asiaan?
MH: Valitsin tämän levymerkin pääasiassa siksi, että he hoitavat suurimman osan promoamishommista. He esittelevät levyä omissa verkostoissaan. PARMA Recordingsilla on omat diilinsä koskien suoratoistoa ja levymyyntiä. Siihen ei voi levyn tekijä itse vaikuttaa. Suoratoistoon levyni tulee Spotify-palveluun ja myyntiin iTunesiin Naxos of American kautta. Itse halusin, että levystä tehdään myös fyysinen CD.
JH: Miten levy-yhtiö promoaa julkaisua? Mitä se vaatii säveltäjältä?
MH: Levy on ollut masteroituna ja kansi suunniteltuna jo heinäkuun puolesta välistä lähtien. Aika levyn julkaisemiseen 11.10. on varsin amerikkalaiseen tapaan pyhitetty promoamiselle. Ajatus tietysti kauhistuttaa suomalaista, mutta jostain pitää löytää uskallusta kertoa, että tällainen levy tuli tehtyä. Olen itse säveltänyt, nauhoittanut, editoinut ja miksannut ja sen myötä projektista on tullut liian henkilökohtainen.
Lohduttaakseni itseäni ajattelin, että ei ole mitään merkitystä sillä, onko levy täynnä äärettömän hienoja kappaleita ja onko se teknisesti huippuluokkaa, jos sitä ei kukaan kuule. Miksi tekisin levyn, joka olisi olemassa vain omassa kirjastossani? Rohkeutta pitää siis olla ainakin siinä määrin, että kertoo asiasta muille ihmisille.
JH: Millä saatesanoilla toivotat kuulijan levysi ääreen?
MH: Dawn Breaks on läpileikkaus ja matka elektroakustiseen tuotantooni. Matkan varrella kyytiin on kiivennyt ajatus synteesistä. Miten erilaisia maailmoja voi luoda, sulauttaa ja törmäyttää toisiinsa elektroniikan avulla. Tervetuloa näitten maailmojen äärelle!
Katso myös
[kuva: Ravello Records]