Kari Kuosmanen 1946–2024. Diplomisäveltäjä
Oulun konservatoriossa ja Oulun ammattikorkeakoulussa musiikin teoria-aineiden yliopettajana elämäntyönsä tehnyt diplomisäveltäjä Kari Kuosmanen (s. 1946, Helsinki) nukkui pois rauhallisesti kotonaan Oulun Vesper-kodissa tammikuun 3. päivänä 2024.
Kari Kuosmasen ura Oulussa alkoi vauhdikkaasti syksyllä 1978, jolloin Oulun konservatoriossa aloitettiin orkesterimuusikoiden, musiikkioppilaitoksen opettajien sekä kanttori-urkureiden koulutus. Koska opettajia ei ollut riittävästi, Kari piti aluksi kolmisenkymmentä teoriatuntia viikossa ja toimi vielä säestäjänäkin.
Hyvin pian Oulun konservatoriossa oivallettiin, että Karin panoksesta oppilaitoksessa tulisi merkittävä. Hänen johdollaan teorianopetuksen järjestelyt saatiin pian kuntoon. Oulun konservatorioon muodostui korkeatasoinen teorianopettajien tiimi, jossa nykyään on myös useita Oulussa koulutuksensa saaneita teorianopettajia. Samalla tästä tiimistä lähti kehittymään aktiivinen säveltäjien yhteisö, josta vuosikymmenten kuluessa on kasvanut Nykymusiikkiseura Lokakuu ja sen järjestämä Uuden Musiikin Lokakuu -nykymusiikkifestivaali. Kari oli yhdistyksen perustajajäsen ja kehitti sen toimintaa hallituksen jäsenenä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti.
Oulun konservatoriossa Kari ehti toimia myös apulaisrehtorina ennen siirtymistään Oulun ammattikorkeakoulun palvelukseen, kun kulttuurialan korkeakoulutus alkoi siellä elokuussa 1999. Jälleen hän oli kehittämässä uutta. Hänen vastuullaan olivat musiikin hahmotusaineet, mutta hänen pitkä kokemuksensa ja laaja sivistyneisyytensä toivat lisäksi tärkeitä näkökulmia koko Kulttuurialan yksikön yhteiseen keskusteluun.
Kari oli pidetty ja innovatiivinen opettaja, joka huomioi opiskelijoiden henkilökohtaisia oppimistarpeita. Kari uskoi ihmisen kykyyn kehittyä, joten oppilaisiin ja kollegoihin hän suhtautui aina sympaattisesti ja kannustaen. Hänen kykynsä musiikin analyysin ja sen sanallistamisen alueilla olivat ensiluokkaiset, samoin yleistietous ja kaikenlainen taide-elämän tuntemus. Musiikin tekemisen kulttuuri ja eetos henkilöityivät hänessä. Sadoille Pohjois-Suomen musiikinopiskelijoille hän oli helsinkiläisen humanistiälykön perikuva – eihän hän koskaan omaksunut puheenparteensa ainoatakaan Oulun murteen piirrettä.
Säveltäjänä Kari kulki ikäluokkansa kollegoille tutun tien. Hän sai avantgardea ja dodekafoniaa painottaneen koulutuksen, mutta sitten koettikin uusi, vapaampi aikakausi. Tämän hän totesi itsekin 70-vuotishaastattelussaan: ”Tänä päivänä olen jo hylännyt vanhan, modernistien suosiman ajatuksen, että musiikin ei pidä näyttää, kuulostaa eikä haista miltään. Pidän tonaliteettia kiinteänä osana kaikkea säveltämistä. Teoksessa voi olla tonaalisia ja harmonisesti sointuvia keskuksia, vaikkei kyse olisikaan duurista ja mollista.”
Karin sävellystuotannon kulmakiviä Sinfonia da Chiesan lisäksi ovat toinen ja kolmas pianosonaatti sekä laulusarja Silkkihiukset.
Vuonna 1983 Madetojan salin avajaisiin Karilta Oulun kaupunginorkesterin kantaesitettäväksi tilattu orkesteriteos Mozartiana alkaa Mozartin tyyliin mutta avartuu sitten kohti voimakkaasti dissonoivaa päätöstä. Voisi ajatella, että teos kertoi Karista itseään: hillitysti harmaassa puvussa käyskentelevän älykön kuoren alla asui opiskelijaradikaali ja Sibelius-Akatemian oppilaskunnan puheenjohtaja 1960-luvun lopulta, opiskelijaliikehdinnän ajoilta. Kuten monesti muulloinkin, Kari herätti keskustelua: Kalevan yleisönosastolla vaadittiin säveltäjälle Mozartianasta suoritettua palkkiota takaisinperittäväksi.
Karin sivistynyttä poleemisuutta Kaleva-sanomalehti käytti sittemmin maakunnan asukkaiden hyväksi musiikkikriitikon tehtävässä parikymmentä vuotta. Tässä työssä, ja muutoinkin, hän jakoi mielellään tietämystään muillekin kuin musiikin ammattilaisille.
Eläkkeellä ollessaan Kari toimi innokkaasti Sibelius-nuotinnusohjelman parissa ja visioi tulevaisuutta, jossa maailman kaikki musiikki on nuotinnettu nettiin. Teini-iässä saatu jalkapalloinnostus jalostui piinkovaksi penkkiurheiluksi ja shakkiharrastus kulminoitui kolmeen Suomen mestaruuteen Suomen Kirjeshakkiliiton nettiturnausten seniorisarjoissa.
Kari Kuosmasta muistavat tytär ja sisar sekä laaja joukko suomalaista musiikkiväkeä.
Ahti Alatalo
rehtori emeritus, Oulun konservatorio
Riitta Tötterström
kulttuurialan yksikön johtaja emerita, Oulun ammattikorkeakoulu
Sanna Ahvenjärvi
puheenjohtaja, Nykymusiikkiseura Lokakuu ry
Kimmo Pihlajamaa
tuottaja, Uuden Musiikin Lokakuu
Kuva: Kimmo Pihlajamaa