Musiikin edistämissäätiö: 15.1.2021 päättyvät haut
Deadline: 15.1.2021
Musiikin edistämissäätiö
Audiovisuaalisen musiikkituotannon tuki (1/4)
Audiovisuaalista eli AV-tukea myönnetään audiovisuaalisiin musiikkilähtöisiin tuotantoihin, joiden kohteena on kotimainen esittävä ja/tai luova säveltaide.
Keskeisenä kriteerinä on tuotannon musiikillinen sisältö ja merkitys sekä se miten hanke edistää suomalaista musiikkia. Tuen tavoitteena on monipuolisen AV-tuotannon tukeminen.
Tuettavia ohjelmatyyppejä ovat esim. musiikkivideot, musiikkiaiheiset dokumentit ja elokuvat sekä muut suomalaista musiikkia edistävät av-tuotannot.
AV-tuen pääpaino on ammattimaisessa tuotantotoiminnassa. Näin ollen esim. oppilastyönä tehtäviä tuotantoja ei tueta.
AV-tuotantotuki on haettavissa 4 kertaa vuodessa.
Äänitetuotantotuki (1/4)
Äänitetukea haetaan yksittäiselle äänitteelle, joka sisältää useampia sävelteoksia. Sisällön laajuus (albumi, EP tai vastaava) tulee selvittää hakemuksessa. Hakemuksen liitteeksi on ladattava musiikkinäytteitä vähintään kolme, mutta enintään viisi äänitteelle tulevasta musiikista. Näytteiden tulee olla lopullista materiaalia julkaistavalta äänitteeltä. Äänitetuotantotukea on voinut hakea vuoden 2018 alusta alkaen myös julkaisuajankohdan jälkeen. Tukea on kuitenkin haettava viimeistään 4 kuukautta äänitteen julkaisuajankohdasta.
Äänitetuen keskeisiä tukikriteereitä ovat musiikin ja esittämisen laatu ja taso, ohjelmiston omaperäisyys, tuoreus ja mielenkiintoisuus, äänitteen musiikillinen ja kulttuurinen merkitys sekä jakelu.
Äänitteellä tulee olla kaupallinen, ammattimaisesti toimiva fyysinen ja/tai digitaalinen jakelukanava, kuten iTunes, SoundCloud, Spotify tai teleoperaattoreiden palvelut. Youtube ei ole kelvollinen jakelukanava.
Äänitetuotantotuki on haettavissa 4 kertaa vuodessa.
Markkinointi- ja vientuki (1/4)
Markkinointi/vientituen piiriin kuuluvat erilaiset kotimaisen musiikin markkinointi- ja vienninedistämishankkeet, jotka tähtäävät kotimaisen musiikin tunnetuksi tekemiseen ja kansainvälistymiseen sekä kulutuskysynnän ja myynnin edistämiseen sekä vientitulojen saamiseen tulevaisuudessa. Tukea myönnetään sellaisille hankkeille, joista on odotettavissa vientituloja joko suoraan tai välillisesti.
Markkinointisuunnitelman tulee sisältää budjetin ja aikataulun lisäksi myös tiedon siitä, kuka suunnitelman toteuttaa. Esimerkiksi vientimatkan osalta on käytävä ilmi tapaamiset ja toimenpiteet, joilla vientiä edistetään matkan aikana.
Markkinointi- ja vientituen kohteita voivat olla esimerkiksi
- erityinen hankekohtainen, erityinen yrityskohtainen tai erityinen toimialaan kohdistuva tiedotus- ja markkinointikampanja kotimaassa tai ulkomailla
- osallistuminen musiikkialan kansainvälisiin messu-, näyttely- ja muihin vastaaviin tapahtumiin, joihin liittyy vientitavoitteita ja -toimenpiteitä ja joihin ei ole saatu Music Finlandin matka- tai teosvientitukea
- vientijulkaisut ja muut viennin edistämiseen tarkoitetut PR-julkaisut (Huom! musiikkivideoihin ja muihin audiovisuaalisiin PR-julkaisuihin haetaan ensisijaisesti Music Finlandin AV-tukea)
- ulkomaiset showcase-, lämmittelijä- ja muut promootio-esiintymiset, joista ei muusikoille makseta palkkiota.
Markkinointi- ja vientitukea voi hakea 4 kertaa vuodessa.