Säveltaide ei ole vain ääniä. Konsertissa keräännymme yhteen kuuntelemaan teoksia, virittäydymme tunnelmaan kollektiivisesti, moniaistisesti. Peilisoluillamme samaistumme soittajan kosketukseen ja voimme tuntea kielet sormenpäissä, hengityksen sisällämme. Ääni resonoi ihon pinnalla, puun tuoksu muistuttaa jostain toisesta hetkestä, ehkä lapsuudesta tai tärkeästä päivästä. Minulle säveltäjänä on kiinnostavaa tutkia tätä koko rituaalia, jota konsertiksi kutsumme. Joskus haluan kyseenalaistaa roolijakoa tai käsikirjoitusta, joskus juhlistaa perinnettä.
Aistit ja taiteen kokemuksen synesteettisyys ovat mukana koko luomisprosessissani ja samalla myös valmiissa teoksissa. Säveltäessäni pyrin tiivistämään määrittelyjä pakoilevan taidekokemukseni sellaiselle aikajanalle, jota joku muukin voisi ymmärtää. Minua kiinnostavat erilaiset rajapinnat aistien välillä, taiteiden välillä, tutun ja tuntemattoman välillä. Työskentely muiden taiteilijoiden kanssa motivoi minua eniten: nautin yhdessä luomisesta ja keskusteluista, joista voin oivaltaa jotain uutta.
Kolme teosta
Soiva tila (2022) tanssija-laulajalle, nokkahuiluille, klarinetille ja bassoklarinetille, sellisti-laulajalle ja keramiikalle. Ke. Tampering Ensemble 9.4.2022, Tampere Biennale
Olet tässä (2022) tila-ääni-installaatio, Hirvitalo Galleria 25.9.-16.10.2022
Cinq étapes de la relation (2020) sarja alttonokkahuilulle. Ke Clara Guldberg Ravn 19.9.2021, Samtida Musik, Årsta Folkets Hus, Tukholma
Kuva Nelli Korhonen