ISCM World New Music Days 2017: Vancouver kunnioitti tasa-arvoa ja paikallista historiaa

Säveltäjä Veli-Matti Puumala seurasi tämän vuoden ISCM-festivaalia Kanadassa. Hän tunsi olevansa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja Justin Trudeaun Kanada näytti parhaat kulttuuriset kasvonsa.

”Esitettävien teosten valinta hoidettiin tällä kertaa ilman välikäsiä niin, että saapuneet teokset lähetettiin segmenteittäin suoraan esittäjille valittaviksi. Tämä ajoi toisaalta sellaisiin ratkaisuihin, että esimerkiksi kuoro valitsi konserttinsa aika tavanomaisen sointuisaa ja yllätyksetöntä musiikkia.”

Festivaalin ohjelmassa naiset näkyivät erityisen hyvin. Oliko tämä erityisen suunnittelun tulosta?

”Festivaalin taiteellinen johtaja David Pay huolehti erityisesti sukupuolten tasa-arvon toteutumisesta festivaalin ohjelmistossa. Naisten osuus sävelletyn musiikin suhteen oli jopa 46 prosenttia. ISCM:n peruspilarina on se, että jokaisesta osallistujamaasta esitetään ainakin 1 teos. Tämän yhdistäminen tasa-arvonäkökulmaan oli Payn mukaan välillä vaikeaa.”

”Kaikkien valintojen takana oli kuitenkin laatu. Esitettävien teosten tuli olla korkeatasoisia. Esiintyjiä painotettiin valitsemaan tasaisesti tasa-arvon näkökulmasta silloin, kun valittava naisten, miesten tai muunsukupuolisten materiaali oli yhtä korkeatasoista.”

”Vancouverissa oli toinenkin merkittävä tasa-arvoa kuvaava detalji. Siellä on ollut nyt noin vuoden verran tapana tuoda esiin konserttipaikkojen aiempi historia. Nytkin kaikkien konserttien aluksi kuulijat toivotettiin tervetulleiksi ja heille kerrottiin, minkä vähemmistökansan alueella oltiin ja kiitettiin mahdollisuudesta esiintyä juuri täällä. Huomasi, että oltiin Trudeaun Kanadassa.”

Festivaalilla esitettiin teoksia yli 50 maasta. Kuuliko musiikista, miten laajalti ympäri maailmaa säveltäjät tulivat?

”Konserttien etninen kirjo oli iso. Osin maantieteelliset erot olivat kuultavissa, mutta merkittävämpi erottava tekijä kuullussa musiikissa olivat sukupolvierot. Itäisen Euroopan teokset kuulostivat erilaiselta kuin läntisen ja varsinkin vanhemman polvet säveltäjät olivat konservatiivisempia.”

”Toisaalta nuoremman polven säveltäjien teoksissa erot esimerkiksi eurooppalaisen ja aasialaisen taustan välillä eivät olleet kovin suuria. Amerikkalaiset erottuivat suoraviivaisemmalla ja musikanttisemmalla estetiikallaan.”

Olit festivaalin nelihenkisessä tuomaristossa valitsemassa nuoren säveltäjän palkinnon saajaa. Millainen voittajateos on?

”Nuoren säveltäjän palkinnon saanut kanadalainen James O’Callaghan ei eronnut eurooppalaisista kollegoistaan mitenkään. Voittajateoksessa subject/object oli rikas sointikäsitys ja teatterillisia elementtejä. Osa muusikoista liikkui lavalla, ja myös säveltäjä oli lavalla ja triggeroimassa äänifaileja. Teos oli hauska ja älykäs.”

Festivaalin kantavia ajatuksia on myös paikallinen yhteistyö ja verkostoituminen. Miten tämä näkyi Vancouverissa?

”Festivaalilla tapaamani Gaudeamus-viikon johtaja Henk Heuvelmans korosti juuri tuota. Festivaali on muusikoiden ja säveltäjien kohtauspaikka ja samalla vahvasti nivoutunut paikalliseen musiikkielämään ja sen tekijöihin. Itse olin mielestäni tullut juuri oikeaan paikkaan. Olen ollut aika poikki kesän ja syksyn jälkeen kirjoitettuani Helsingin kaupunginorkesterille tilaussävellystä. Toisella mantereella pystyin irrottautumaan hetkeksi ja tapasin paljon erilaisia tyyppejä. Sain uusia kontakteja todella paljon.”

”David Pay on tehnyt vuosikymmeniä töitä paikallisen yleisön kanssa. Hän on luonut yhteisön, joka tulee konsertteihin kuuntelemaan. Hän korostaa, että vaikka kuulijat eivät pitäisikään esitetystä musiikista, tärkeintä on olla yhdessä ja kuunnella. Vancouverissa oli moni konsertti loppuunmyyty ja salit enimmäkseen täynnä.”

Vancouverissa esiteltiin myös tulevien vuosien ISCM-festivaaleja.

”Ensi vuoden festivaali järjestetään Pekingissä, ja Vancouverissa esiteltiin ensi syksyn konserttipaikat ja hotellit. Teoshaku on parhaillaan käynnissä. Samoin kuultiin, että Viron  festivaali vuonna 2019 järjestetään Tallinnassa ja Tartossa. Näiden lisäksi myös Uuden-Seelannin edustaja oli kertomassa joitain yksityiskohtia vuoden 2020 tapahtumasta, jonka yksi kiintopiste on Christchurch.”

Victoria Symphony Orchestra esitti orkesteriteoksesi Tear. Miten esitys meni?

”Ihan hyvin ottaen huomioon ilmeisen kiireisen harjoitusaikataulun. Pohdimme harjoitteluvaiheen tapaamista kapellimestari Bill Linwoodin kanssa. Heidän kotipaikkansa Victoria on kuitenkin saarella, ja matka yhteen suuntaan olisi vienyt tuntikausia. Niinpä tapasin kapellimestarin ja orkesterin vasta konserttipaikalla ja kuulin vain valmiin tuloksen.”

Festivaalin 3 mieleen jäänyttä tapahtumaa

1.

Zhengtaituri Mei Hanin johtaman ensemblen Red Chamber -konsertissa esiintyivät rinnan aasialaiset kielisoittimet ja sheng-urku sekä länsimaiset viulu, alttoviulu ja sello. Suurimman vaikutuksen teki Mei Hanin äärimmäisen vivahteikas soitto sekä erityisesti kantonilais-sanfranciscolaisen säveltäjä Fung Dic-Lunin teos The Distorted Identity Under the Globalized World. Sävellyksessä Dic-Lun integroi vaikuttavalla tavalla eri kulttuureista olevien soittimien äänimaailmat yhteen.

2.

Véronique Lacroix’n vakuuttavasti luotsaama montrealilainen ECM+ -yhtye piti yhden viikon hienoimmista konserteista. Erityisesti Ana Sokoloviĉin viulisti Andréa Tyniecille kirjoittama ja vapaan mielikuvituksellinen, erilaisia tyylejä ja tekniikoita yhdistävä viulukonsertto Evta erottui festivaalin tarjonnasta.

Kooste ECM+ -yhtyeen konsertista 14.11.2017:

3.

Yhteisöllinen Instruments of Change -esitys, jossa kolmen ammattilaisen Laura Barronin, Robin Reidin ja Martin Fiskin luotsaamana vancouverilaiset lapset ja vanhukset olivat valmistaneet yhteisteoksen ammattimuusikoiden kanssa. Soittimina oli arjen esineitä kuten purkit, ämpärit, lusikat ja sen sellaiset.

 

Tutustumisen arvoiset uudet ja vanhat säveltäjät

Talia Amar, Martin Rane Bauck, Iñaki Estrada Torio, Zosha di Castri, Salina Fisher, Mariah Mennie, Frederik Neyrinck, Hisataka Nishimori, (nuoren säveltäjän palkinnon voittanut) James O’Callaghan, Maja Palser, Stefan Prins, Demian Rudel Ray, Rodney Sharman, Lachlan Skipworth, Michael Taplin, Juan Felipe Waller ja Hildegard Westerkamp

Lisäksi Gabriel Dharmoon performanssi-projekti villitsi yleisön.

 

Kuvat
Ylin kuva: Slovakialainen säveltäjä Daniel Matej ja Veli-Matti Puumala tapasivat jälleen Vancouverissa.
Keskimmäinen kuva: Belgialais-hollantilaisen säveltäjä-äänitaiteilija Cathy van Eyckin ääni-installaatio Breeze oli esillä koko festivaalin ajan Vancouverin Roundhousen aulatilassa.
Alin kuva: Victoria Symphony odottaa kapellimestari Bill Linwoodia lavalle.

Lisätietoja
ISCM World New Music Days 2.–8.11.2017

Tekstissä mainittu Puumalan uusi orkesteriteos Root kantaesitetään keskiviikkona 22.11.2017 Helsingissä. Helsingin kaupunginorkesteria johtaa Susanna Mälkki.

 

teksti: Aarne Toivonen ja Veli-Matti Puumala
kuvat: Veli-Matti Puumala

[20.11.2017]

  • Arkistot