Sibeliuksen seuraajat. Elisa Järvi kantaesittää Haapamäen konserton uudelle soittimelle

  • ma 6.11. ko 18.00 Ritarihuone, Helsinki
  • Ultrakromatiikkaa
    Sampo Haapamäki: Neljäsosasävelaskelpianokonsertto
    Elisa Järvi, neljäsosasävelaskelpiano, Avanti! Kamariorkesteri, joht. Tomas Djupsjöbacka
    (+ Jukka Tiensuu: Nokkahuilukonsertto [kantaesitys], Eero Saunamäki, nokkahuilu)
  • osa PianoEspoo-festivaalin ohjelmaa
  • Lisätietoja (Avanti!)

”Minua kiehtovat erilaiset kosketinsoittimet ja tohtorintutkintooni kuuluneessa konserttisarjassa esiinnyin sekä fortepianon että nykyflyygelin äärellä. Lisäksi olen soittanut elektroakustista musiikkia ja disklavierille sävellettyjä teoksia. Kaikkia näitä elementtejä on sivuttu tässäkin projektissa.”

Sampo Haapamäen kanssa kehittelemässämme koskettimistossa on pyritty mahdollistamaan paremmin yhdellä kädellä soitettavat mikrotonaalisia intervalleja sisältävät soinnut ja asteikkokulut. Olemme pyrkineet säilyttämään ’pianistisen tuttuuden’ eli mustat ja valkoiset koskettimet ovat samat kuin perinteisessä pianokoskettimistossa. Harmaat koskettimet puolestaan soivat väliin jääviä neljäsosasävelaskelia. Tummemman harmaat ovat neljäsosasävelkel-korotettuja ja vaaleamman harmaat puolestaan alennettuja. Patentti- ja rekisterihallitus on myöntänyt mallisuojan tälle meidän kehittämällemme koskettimistolle vuonna 2016.”

Uuden neljäosasävelaskelpianon koskettimistoa. Kuva: Ari Kesonen

”Olemme ottaneet huomioon nykymusiikin tarpeita koskettimiston suunnittelussa. Pelkästään yhdellä kädellä on mahdollista soittaa sujuvasti neljäsosasävelaskelasteikko sekä entistä monipuolisemmin myös neljäsosasävelaskelisia sointuja. Soitin haastaa pianistin neljäsosasävelaskelnotaation lukuun ja uusien sointuharmonioiden kuulosteluun sekä antaa mahdollisuuden soittotekniikan laajentamiseen.”

”Musiikkiteknologi Libero Mureddu on tehnyt patchin, jonka avulla midi-info voidaan ohjata koskettimistosta tietokoneen kautta eteenpäin PA-järjestelmään. Soitin viritetään siis ohjelmoinnin kautta, ja olisi mahdollista ’virittää’ koskettimet vaikkapa 31 eri sävelkorkeutta per oktaavi.”

”Olen pitänyt uudesta soittimesta esitelmiä, seuraavaksi Salzburgin mikrotonaalisessa symposiumissa. Olen soittanut neljäsosasävelaskelpianoa kahdessa MikroEnsemblen produktiossa. Seitsemän säveltäjää kirjoitti MikroEnsemble-yhtyeelle mikrotonaalista musiikkia syksyllä 2015. Muutama suomalainen säveltäjä kirjoittaa nyt soolopianomusiikkia. Lisäksi olen tutustunut Ivan Wyschnegradskyn (1893-1979) tuotantoon neljäsosasävelaskelpianolle. Hän tilasi ensimmäisen neljäsosasävelaskelpianonsa vuonna 1927.”

”Ainainen oppiminen pitää mielen virkeänä. Pianistille epätavallinen notaatio tuo uutta haastetta. Sormitukset tulee luonnollisesti miettiä uudelleen ja harmonioita kannattaa kuulostella rauhassa.”

Elisa Järvi
(koonnut: Aarne Toivonen, Kompositio 1/2017)

MikroEnsemble (YouTube)
MikroEnsemble’s instruments [3:28]
Hibla! – Music for microtonal instruments [1:01:40]

Kuva: Sampo Tiensuu

 

Sibeliuksen seuraajat: marraskuun kantaesitykset

2.11. Turku. Pauliina Isomäki: Vuorisaarna
6.11. Helsinki. Sampo Haapamäki: Konsertto neljäsosasävelaskelpianolle
21.11. Hyvinkää. Ville Raasakka: Hammer, hammer, on  the wall, who’s the fairest of them all?
23.11. Joensuu. Kirmo Lintinen: Konsertto orkesterille
29.11. Simo. Kai Nieminen: Gestures on Winter

Yhteistyössä

Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen Säveltäjät ry
Sibelius-rahasto

Sibeliuksen seuraajat -hanke toteutetaan Suomen kulttuurirahaston tuella

[15.10.2017]

Lue myös
Sibeliuksen seuraajat 11/2017: Kantaesityksiä etelästä pohjoiseen (15.10.2017)
Sibeliuksen seuraajilta 15 uutta suomalaisteosta (Suomen Sinfoniaorkesterit ry, 8.9.2017)
Sibeliuksen seuraajat: Säveltäjien ja orkestereiden yhteistyö soi ympäri Suomen (Jarkko Hartikainen, Kompositio 2/2016)

  • Arkistot